تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/16 - 10:59
کد خبر: 492420

نگاهی بر واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به جنایت تروریستی کرمان؛

رد خون بر پیکر کرمان/ موج محکومیت‌های جهانی علیه دژخیمی تروریسم

رد خون بر پیکر کرمان/ موج محکومیت‌های جهانی علیه دژخیمی تروریسم

روسای جمهور روسیه ترکیه، تاجیکستان، نیکاراگوئه، بلاروس، کوبا، نخست وزیران عراق، ارمنستان، هیئت دولت‌های مکزیک و برزیل دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمله کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هستند که با ارسال پیام‌های تسلیت و همدردی با دولت ملت ایران این جنایت تروریستی را محکوم کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال اقدام تروریستی در مراسم چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان که به شهادت 84 تن و مجروح شدن بیش از 284 تن منجر شده است؛ رهبران کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی این اقدام جنایت کور و بزدلانه را محکوم کردند.

اقدام ناجوانمردانه تروریست‌های تکفیری و صهیونیستی در کرمان و شهادت و مصدومیت صدها نفر از هم وطنان با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شد. رئیس جمهور کشورمان در پیامی با تسلیت شهادت جمعی از هم‌وطنان در جنایت تروریستی کرمان این اقدام را جنایت ایران ستیزان و عمال ترور و سیاهی عنوان کرد و ضمن موظف کردن مسئولان به رسیدگی فوری به مجروحان این حادثه و پیگیری و شناسایی سریع عاملان و آمران این اقدام بزدلانه تأکید کرد.

رییسی تصریح کرد: بیشک عاملان و آمران این اقدام بزدلانه به زودی به دست نیروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسایی و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسید. دشمنان ملت باید بدانند که این گونه اقدامات هرگز نمی‌تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‌های اسلامی به وجود آورد و آنها مصمم‌تر از گذشته تا خشکاندن ریشه‌های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران اسلامی حضور خواهند داشت.

تو مپندار که خون ریزی و پنهان ماند 

رئیس مجلس هم با تسلیت واقعه تروریستی کرمان گفت: اقدام مذبوحانه و عاجزانه که با دست عیان دشمنان اجرا می‌شود هیچ گونه اثری در عزم راسخ و متعهدانه مردم نخواهد داشت. رئیس قوه قضاییه نیز در پیامی شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: بدون تردید عامران و عاملان این جنایت اندوه بار مجازات خواهند شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان تصریح کرد:. این جنایت تروریستی گویای اوج رذالت و دنائت دشمنان ملت ایران و نیز توسل آنان روش‌های جنایت‌آمیز به امید واهی خروج از بحران خودساخته‌ای است که در آن گرفتار آمده‌اند.

به طور قطع توسل به چنین جنایات شرورانه در حق شهروندان و مردان و زنان و کودکان ایرانی پیوند ملت بصیر و مقتدر ایران را با آرمان‌های شهید سلیمانی مستحکم‌تر نموده و موجب تحکیم بیش از پیش همبستگی و انسجام آحاد ملت رشید ایران و تعمیق دشمنی و نفرت آنان نسبت به دشمنان شناخته شده ایران اسلامی خواهد شد.

وزارت خارجه کشورمان همچنین اعلام کرد: در پی اقدام تروریستی در گلزار شهدای کرمان پنجشنبه گذشته به احترام شهدای این واقعه و ابراز همدردی با خانواده‌های معظم آنان پرچم جمهوری اسلامی ایران در کلیه سفارتخانه‌ها سرکن کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان به حالت نیمه افراشته درآمد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای بر مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران تروریسم تاکید کرد. این بیانیه می‌افزاید: دشمنان بزدل بدانند آتشی که شهید سلیمانی بر قلب و جان ایرانیان و سایر علاقمندان او برافروخته است و آنان را در جبهه‌ای متحد و مقتدر و مقاومت ایستادگی و فداکاری برابر دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) و اقتدار مسلمین فراخوانده خاموش شدنی نیست و شعله ورتر از گذشته آمال و آرزوهای شیطانی آنان را خواهد سوزاند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی تاکید کرد: به این خباثت دشمنان با اقدامی سخت و در زمانی مناسب پاسخ داده خواهد شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با تسلیت شهادت جمعی از هموطنانمان در گلزار شهدای کرمان از مسئولان خواست در اسرع وقت نسبت به شناسایی دستگیری و مجازات عوامل این جنایت اقدام و آنان را به سزای عمل ننگینشان برساند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم تاکید کرد رژیم اسرائیل به پایان خود نزدیک‌تر شده است. حسن روحانی رئیس جمهور سابق هم در پیامی با محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان خواستار انجام اقداماتی در کلیه سطوح برای جلوگیری از تکرار این جنایت غیر انسانی و ناکام گذاشتن تروریست‌ها در دستیابی به اهداف ضد امنیتی خود شد.

در پیام آقای روحانی آمده است: وحشت آفرینان با کشتار و ارعاب علاوه بر جان مردم بی‌گناه امنیت کشور وحدت عمومی و آزادی مردم ایران را هدف گرفته‌اند تکرار حوادث ضد امنیتی در قالب حملات تروریستی با عملیات روانی و خرابکاری‌های فنی با هدف مخدوش کردن امنیت جامعه ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت بد بینی و القای حس ناامنی و ناکارآمدی بین آحاد ملت صورت می‌گیرد.

تقویت امنیت کشور صرفاً وظیفه نهادهای امنیتی اطلاعاتی انتظامی و قضایی پس از وقوع حوادثی از این دست نیست بلکه مقوله‌ای چند وجهی است که تحکیم آن وظیفه کلیه نهادهای کشوری و لشکری جریانات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است و با اجماع و اتحاد و همدلی ملی ایجاد خواهد شد.

قطعاً این بار هم با درایت نظام و هوشمندی مردم بزرگ کشورمان هرگونه توطئه بدخواهان ایران برای ناامنی خنثی خواهد شد. سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق هم با محکوم کردن حمله تروریستی کرمان تاکید: تروریسم پلید که بزرگترین دشمن انسان و زندگی صلح‌آمیز اوست باز هم فاجعه آفرید و شمار بزرگی از مردم شریف و بی‌گناه ایران را در کرمان عزیز به شهادت رساند و جمع بزرگتری را مجروح کرد این اقدام جنایت کارانه را شدیداً محکوم می‌کنم و لزوم پیگیری سریع و همه جانبه آن اهداف و علل و شناسایی و معرفی عوامل وقوع این فاجعه انسانی را از سوی مسئولان و نهادهای ذی‌ربط یادآور می‌شوم.

وزیر امور خارجه سابق ایران هم در واکنش به انفجارهای تروریستی در کرمان نوشت: تئوریسم کور از هیچ جنایتی علیه بی‌گناهان فروگذار نیست و کشورها ملاحظات توجیه ناپذیر سیاسی خود در ادامه حمایت از رژیم تروریستی اسرائیل را کنار بگذارند. 

محمد جواد ظریف گفت ضروری است منطقه و جهان نه تنها این اقدام ددمنشانه تروریستی را محکوم کرده و برای مجازات عامران و مباشران آن به صورت یکپارچه همکاری کند بلکه همزمان لازم است برای برخورد و ریشهکنی این بلای خانمان سوز جهانی اقدام عملی برای توقف فوری تروریسم دولتی آپارتاید و جنایت جنگی اسرائیل به ویژه در غزه را سازمان دهد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام تروریستی در گلزار شهدای کرمان را محکوم و اعلام کرد: این گونه جنایات که از سرپنجه خونین مزدوران خبیث و حقیر استکبار واقع شده است خللی در عزم راسخ ملت شهید پرور ایران در پیمودن راه حق ایجاد نمی‌کند و نتیجه جز افزایش نفرت از آمریکا رژیم صهیونیستی و اذنابش در غروب ملت ایران ندارد.

شورای نگهبان در پی حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد: این عملیات تروریستی و جنایت هولناک دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران بیش از پیش حقانیت و مظلومیت ملت شریف ایران را به جهانیان اثبات کرد.

دبیرخانه دائمی کنفرانس حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی هم با محکوم کردن حادثه تروریستی در کرمان تصریح کرد دشمن زبون و درمانده بداند که مقاومت به اذن خدا تا لحظه پیروزی نهایی و نابودی اسرائیل و آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر ابتکار عمل در میدان را به دست خواهد داشت و انتقام‌های سنگین خود را در تشدید نبردهای همه جانبه میدان‌های مختلف نشان خواهد داد.

فراکسیون اهل سنت مجلس نیز در بیانیه‌ای در محکومیت انفجار تروریستی در کرمان خطاب به عاملان و عامران این اقدام تاکید کرد: این عمل سخیف کاری نکرد جز انسجام بیشتر ایران اسلامی و تسریع در نابودی شما. ارتش جمهوری اسلامی ایران، مجمع روحانیون مبارز، حزب مؤتلفه اسلامی، حزب ندای ایرانیان حزب اعتدال و توسعه سازمان بسیج اساتید مجمع نیروهای خط امام، حزب کارگزاران سازندگی، اسحاق جهانگیری، محمد رضا عارف، رئیس سازمان برنامه و بودجه،رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس،سید حسن خمینی، دادستان کل کشور، وزیر کشور، کمیسیون امنیت ملی مجلس، وزیر ورزش و جوانان،معاون اجرایی رئیس، علمای اهل سنت و سران طوایف سیستان و بلوچستان و همچنین علمای اهل سنت استان گیلان شورای روحانیت، علما و امامان جمعه اهل سنت هرمزگان، با صدور اطلاعیه‌ها و پیام‌های جداگانه‌ای حادثه تروریستی کرمان را محکوم و اعلام کردند دست انتقام الهی دامن جنایتکاران این حادثه را خواهد گرفت.

موج جهانی محکومیت اقدام تروریستی کرمان

به دنبال جنایت تروریستی در کرمان که به شهادت و مجروح شدن صدها تن از هم‌وطنان منجر شد کشورها سازمان‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی این اقدام کور و بزدلانه را محکوم کردند. شورای امنیت سازمان ملل حمله تروریستی بزدلانه در شهر کرمان را با شدیدترین الفاظ محروم کرد اعضای شورای امنیت مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز و برای مجروحان شفای عاجل و کامل آرزو کردند.


اعضای شورای امنیت تاکید کردند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی است. اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگویی عاملان سازمان دهندگان تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مضموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند آنها از همه کشورها خواستند بر اساس تعهدات  و بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت با دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذرببط در این زمینه همکاری فعال داشته باشد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز حمله تروریستی در کرمان ایران را به شدت محکوم کرد و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در تماس با وزیر امور خارجه ایران اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرد.

اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای به اقدام تروریستی کرمان واکنش نشان داد و اعلام کرد اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن بمب‌گذاری در شهر کرمان در ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌کند. این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی شدن شوک آور غیرنظامیان شده است دل‌های ما اکنون با قربانیان و خانواده‌های آنها است مرتکبان بایستی پاسخگو شوند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در پیامی با بازماندگان و آسیب دیدگان حمله تروریستی کرمان ابراز همدردی کرد و تسلیت گفت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم حادثه تروریستی در کرمان را تسلیت گفت. وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به انفجار تروریستی در کرمان اعلام کرد که واشنگتن به هیچ وجه در انفجارهای کرمان نقش نداشته است و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کار اسرائیل است. بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم حادثه تروریستی کرمان و شهادت ده‌ها نفر از شهروندان ایرانی را تسلیت گفت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم انفجار تروریستی در کرمان را محکوم کرد و به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم گفت از حملات شنیع تروریستی در استان کرمان در ایران بسیار متاسفم خداوند کسانی که در این حملات جان خود را از دست دادند رحمت کند و برای مجروحان شفای عاجل آرزومند و مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم.

دولت عراق نیز حادثه تروریستی در شهر کرمان را که به شهادت ده‌ها نفر منجر شد محکوم. عربستان هم اعلام کرد بمب گذاری‌های تروریستی را که غیرنظامیان در جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است اقدامی مردود دانسته و محکوم می‌کنیم و صمیمانه تسلیت همدردی و همبستگی خود را با ایران در این رویداد دردناک اعلام می‌کنیم و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل داریم.

وزارت امور خارجه اردن هم حمله تروریستی در کرمان که باعث قربانی و مجروح شدن تعدادی گردید را محکوم کرد. وزارت امورخارجه بحرین اعلام کرد حادثه تروریستی کرمان که منجر به جان باختن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد را به شدیدترین حالت محکوم می‌کنیم این واقعه را به دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

وزارت امور خارجه آلمان هم تاکید کرد آمار بالای تلفات انفجارهای کرمان که در میان آنها کودکان زیادی وجود دارد ما را عمیقاً غمگین کرده است ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم مردم ایران شایسته آینده در صلح و امنیت هستند.

معاون وزیر خارجه ایتالیا هم گفت مراتب تسلیت عمیق و صمیمی خود را با خانواده‌های تمام قربانیان ابراز می‌کنم و همبستگی کامل خود را با ایران و ملت آن اعلام می‌کنیم. وزیر خارجه ایرلند هم اعلام کرد بمبگذاری در ایران را به شدت محکوم می‌کنم تروریست و خشونت هرگز قابل توجیه نیست به مردم ایران تسلیت می‌گویم.

دولت پاکستان هم گفت با اندوه عمیق از اطلاع از تلفات هنگفت در حملات تروریستی کرمان پاکستان این اقدام شنی را محکوم می‌کند و در همبستگی با ایران می‌ایستد فکر و دعای ما در این برهه سخت با دولت و ملت ایران است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم انفجار تروریستی در کرمان را به شدت محکوم کرد و گفت: تجاوز ظالمانه در کرمان باعث افزایش همبستگی امت اسلامی پیرامون مقاومت خواهد شد که شهید سلیمانی یکی از نمادهای آن باقی خواهد ماند. سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز تاکید کرد مصر به شدیدترین شکل ممکن اقدام تروریستی کرمان بها که به قربانی شدن صدها شهروند بی‌گناه انجامید محکوم می‌کند.

الازهر مصر نیز طی بیانیه‌ای انفجارهای تروریستی شهر کرمان را به شدت محکوم کرد و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان نیز بیان کرد: انفجارهای تروریستی را که شهروندان غیر الزامی را در ایران هدف قرار داد محکوم می‌کنیم و که به کشور ایران و خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم.

پیام تسلیت سران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به رئیس جمهور سران کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی ضمن محکومیت حمله تروریستی به زائران گلزار شهدای کرمان جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان در این حمله تروریستی را به رئیس جمهور و ملت ایران تسلیت گفتند.

روسای جمهور روسیه، ترکیه، تاجیکستان، نیکاراگوئه، بلاروس، کوبا، نخست وزیران عراق ارمنستان هیئت دولت‌های مکزیک و برزیل دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمله کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هستند که با ارسال پیام‌های تسلیت و همدردی با دولت ملت ایران این جنایت تروریستی را محکوم کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آرین سلیمی: خودم هم نمی‌دونم، همه چی تمام شد یا شروع شد؟
تبریک «جواد نکونام» به مدال‌آوران المپیکی ایران
چین از ایران در دفاع از حاکمیت، امنیت و عزت ملی خود حمایت می‌کند
قالیباف اصلاح نظام صنفی را برای اجرا ابلاغ کرد
۵۰ درصد مدال‌آوران المپیک، دهه هشتادی هستند
ایران برای حمله گسترده‌ به اسرائیل آماده می‌ شود
"رد وابستگی فرد فتنه‌گر میان افغان‌ها و ایران به طالبان"
چین از ایران در دفاع از حاکمیت، امنیت و عزت ملی خود حمایت می‌کند
کاری می‌کنم نام استقلال لرزه بر اندام رقبا بیندازد
رضاییان مرد سال فوتبال ایران شد
برج ایفل تخلیه شد
مربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال وارد ایران شد
برگزاری اختتامیه المپیک با حضور دو پرچمدار ایرانی
مصوبه بانک‌مرکزی برای کمک به نوسازی خطوط تولید دارو و تجهیزات پزشکی‌
خطرناک‌ترین رشته‌های المپیک برای ورزشکاران کدامند؟+ فیلم
سفر هیأت بلندپایه نظامی ایران به روسیه
قدرت یحیی السنوار بیشتر از گذشته است
راهکار جلوگیری از تب دنگی برای تهرانی‌ها
هر ۷۰ کیلو گرم یک شهید!
تخلیهٔ محوطهٔ اطراف برج ایفل در آستانه اختتامیه
حسینی: دلم برای تیم ملی تنگ شده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top